
- This event has passed.
Echolot | live recording
Friday 11. April 2025 - 20:00
Event Navigation
Matthias Schubert – Tenorsaxophon
Moritz Wesp – Posaune
Marlies Debacker – Piano
Robert Landfermann – Bass
Eckard Vossas – Live-Elektronik, Synthesizer, Continuum Fingerboard
(english: see below)
Weitere Informationen zu den Preisen, Karten-Reservierungen und den Öffnungszeiten finden Sie hier.

Echolot: Erzeugung von Töne und Impulsen, deren Echos in Schallwellen zurückkommen; Möglichkeit der Navigation, um unbekannte Regionen zu erfahren. Nichts ist vorherbestimmt oder determiniert. Die Herausforderung: Aufbruch in den leeren Raum, den es mit Klängen zu gestalten gilt.
Ausgangspunkt der einzelnen Stücke sind zufällig ausgewählte, vorgefundene oder vorprogrammierte Ready-Made Sounds, d.h. generierte oder kombinierte Strukturen aus synthetisierten Klangquellen oder Klangtransformationen, die so parametrisiert sind, dass live über eine Vielzahl von Controllern die Sound-Charakteristiken drastisch verändert werden können. Ein Ready-Made Sound wird so zur Ursuppe eines sich in Echtzeit entwickelnden Spektrums von Klanggespinsten in der spontanen Kommunikation der beteiligten Musiker, organisch, expressiv, manchmal wild, auf der Suche nach der Poesie des Klangs.
Matthias Schubert – tenor saxophone
Moritz Wesp – trombone
Marlies Debacker – piano
Robert Landfermann – bass
Eckard Vossas – live electronics, synthesizer, continuum fingerboard
Further information about prices, ticket reservations and our opening times can be found here.
The phrase “beauty as a refusal of habit”, attributed to Helmut Lachenmann, also characterizes the music of this ensemble. It continues the ideas of Eckard Vossas’ projects to engage sensually with the phenomenon of sound and its spectral transformations. In free improvisation, the musicians explore the potential of sound events generated with “natural”, “acoustic” instruments in interaction with electronically processed or synthesized sounds, playfully and experimentally exploring the emerging sound structures beyond the usual rules.
The starting point of the individual pieces are randomly selected, found or pre-programmed ready-made sounds, i.e. generated or combined structures from synthesized sound sources or sound transformations that are parameterized in such a way that the sound characteristics can be drastically changed live via a variety of controllers. A ready-made sound thus becomes the primordial soup of a spectrum of sound spins developing in real time in the spontaneous communication of the musicians involved, organic, expressive, sometimes wild, in search of the poetry of sound.