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I000

Donnerstag 14. November 2013 - 20:30

Jan Klare – reeds
Bart Maris – trp.
Michael Vatcher – drums


One finely balanced and continually surprising ensemble. Definitely recommended.”
Stuart Kremsky, Cadence

 “The creativity of the band continues to be a hallmark as its members play off each other and go out on individual excursions that are shaped by nuggets of surprise.“
Jerry D’Souza

1000 is/are a consistently interesting quartet that keep evolving and getting better with each release.”
Bruce Lee Gallanter, Downtown Music Gallery

Jan Klare – reeds
Bart Maris – trumpet
Wilbert de Joode – bass
Michael Vatcher – drums


Diese Band heisst “I000“ (sprich: tausend) weil sie aus einer Konzertreihe mit dem Titel “1000 Jahre Jazz“ geboren wurde, weil “I000“ eine starke Zahl ist und weil es digitaler nicht geht. Saxophonist Jan Klare lebt nach langen Aufenthalten in England und den Niederlanden seit Anfang der 90-iger Jahre in Münster. Die Palette seiner musikalischen Aktivitäten ist extrem breit und hat ihn in Kontakt mit verschiedensten Medien und Musikstilen gebracht. Er hat diverse literarische Vorlagen vertont und sich darüber hinaus mit der Gruppe „Das Böse Ding“ einen Namen gemacht. Bart Maris spielt Trompete. Es wäre sehr aufwändig, alle Bands aufzulisten mit denen er über die Jahre gespielt hat, es scheint als sei er auf jeder belgischen CD vertreten, die in den letzten Jahren veröffentlicht wurde.Er war Gründungsmitglied von “X-Legged Sally“ sowie von “Think Of One“ bevor er diese Band 2003 verließ, um seine Energie in “Flat Earth Society“ zu stecken. Darüber hinaus hat er mit Kollegen wie Fred Frith gespielt. Wilbert de Joode ist einer der eigenständigsten Bassisten der europäischen Szene. Der Amsterdamer hat mit einer Vielzahl von Berühmtheiten wie Fred Frith, Han Bennink, John Zorn, Goerge Lewis, Mats Gustafson etc gearbeitet und ist regelmäßig auf den einschlägigen Festivals sowohl in Europa als auch den USA und Kanada zu sehen.

Percussionist Michael Vatcher ist seit 1977 in Amsterdam und arbeitet in Europa mit Musikern und Ensembles wie Available Jelly, der band The Ex, Frankie Douglas Sunchild, Roof; und Michael Moore´s Bands. Andere Musiker, mit denen er gearbeitet hat umfassen John Zorn, Simon Nabatov, Ernst Rijseger. Michael ist künstlerischer Leiter für den musikalischen Part beim Improvisations Festival Frascati in Amsterdam.

Jan Klare – reeds
Bart Maris – trumpet
Wilbert de Joode – bass
Michael Vatcher – drums


Jan Klare bringt mit „I000“ 3 meiner holländischen (ich weiss, M. Vatcher ist kein Holländer) Lieblings Musiker ins Loft (H.-M. Müller). Sie stellen ihr neue CD „Played“ vor. Dazu schreibt die PresseI

„Mit hoher Virtuosität, überraschenden Wendungen und intensiv gepflegter Kommunikationskultur bewegen sich die vier Musiker in wohl durchdachten Strukturen, wobei der stete, oft im fließenden Übergang vollzogene Wechsel des Hervortretens einzelner Stimmen dem Miteinander einen ganz besonderen Reiz verleiht.“
Tobias Böcker, Jazzpodium 12/09

 „Played“ is the second CD by the international quartett 1000, following their debut „Unplayable“ from 2007. 1000 brings together four highly acclaimed improvisers from the Netherlands, USA, Germany and Belgium. The bands rythm is one of the very best, in Europe and beyond, and comprises the talents of american Michael Vatcher on drums and dutch bass player Wilbert de Joode. They have joined almost any big name in improvised music, you could name – their approach is adventurous, virtuoso and surprising at all times. Bart Maris on trumpet was nominated for the „Bird Awards“  at the North Sea Jazz Festival in 2006 – saxophonist and band leader Jan Klare has won a bunch of prizes in the past, and composes the bands repertoire. His pieces are characterized by strong structures, while the instruments constantly shift between leading and accompanying roles. „Played“ was recorded by Dick Lucas, a master in recording and producing contemporary music.

„California native and premier, progressive/free-jazz drummer Michael Vatcher relocated to Amsterdam in 1977, and has become a prominent musical force in the global jazz panorama. On this release, he aligns with revered Netherlands reared artists for a cunning set of shrewdly concocted works, built upon linear themes, and a sense of fragmented buoyancy amid bellowing outbursts. However, reedman Jan Klare and trumpeter Bart Maris offer a multitude of contrasts and assertive musings while also engaging in microtonal and minimalist-like passages. …. Simply stated, this outing looms as a top-ten entry, regardless of stylizations or various jazz genres, for 2009.
The Jazz Review Glenn Astarita, 11/2009

„… a general brevity gives the feel of wide vocabularies being skirted around, tunes dashed off, permutations probed, rough textures rubbed into ridges. Flute and trumpet complement each other on „Pavement,“ bonded in staccato unison. Bass and drums clatter with purpose on „Fence“ until the horns swagger forth. Many moods are traversed throughout. „Park“ is a virtual lullaby, hesitant with mute and brushes while „Warden“ can’t help but evoke classic Ornette Coleman, broken down into a bare skeleton, Klare honking coarsely. The closing „Pedestrian“ steps even closer to the Ornette side of the street, but this quartet is certainly not without its own sound. „
Martin Longley