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Wassermann · Butcher · Blume: „Leaflight“ | live recording

Friday 27. September 2024 - 20:00

 

Ute Wassermann – Stimme, Vogelstimmen
John Butcher – Tenor- & Sopransaxophon
Martin Blume – Schlagzeug & Perkussion


(english: see below)

Ab Januar 2024 beginnen alle Konzerte im LOFT um 20.00 Uhr.
Ausnahmen – z.B. Sonntags – sind möglich.

Weitere Informationen zu den Preisen, Karten-Reservierungen und den Öffnungszeiten finden Sie hier.

Ein neues aufregendes Trio in ungewöhnlicher Besetzung mit drei international bekannten Protagonist*innen der Improvisierten Musik.
Alle drei arbeiten seit vielen Jahren in den unterschiedlichsten Gruppen zusammen.

Ute Wassermann, LOFT, Leaflight
Ute Wassermann © Giorgia Fanelli

Ute Wassermann ist eine zeitgenössische Stimmkünstlerin. Sie hat Freie Kunst an der Hochschule für Bildende Künste in Hamburg studiert, sowie eine klassische Stimmausbildung absolviert. Ihre Arbeit verbindet Komposition, Improvisation, Sound- und Performance Art. Sie bringt ihre Stimme zum Oszillieren zwischen elektronischen, anorganischen menschlichen und animalischen Klangqualitäten – jenseits jeglicher menschlichen Normierung. Außerdem komponiert sie audiovisuelle Performances, indem sie ihre Stimme mit Vogelpfeifen, Resonanz- und Lautsprecherobjekten, Field Recordings und Mehrkanaldiffusion erweitert. Sie hat Kompositionsaufträge erhalten von: MaerzMusik, Casa de Lago UNAM / Mexico City, Universität Amsterdam, Poetica Sonora / Fonoteca Nacional Mexico City, Ryogoku Art Festival Japan, Transart Festival Bozen. Als Stimmsolistin im Bereich der experimentellen Musik ist sie regelmäßig auf internationalen Festivals in Europa, Australien, Mexiko, Brasilien, Asien und in den USA vertreten. Als Interpretin zeitgenössischer Musik hat sie zahlreiche für sie geschriebene Werke uraufgeführt.

“Wassermann sings as a bird, rather than like one. And as philosophers Gilles Deleuze and Félix Guattari point out in A Thousand Plateaus, “Becoming is never imitating.” … The Wassermann soundworld takes form within waveflows and fluctuating particles.”
Julian Cowley, Outer Limits Review, CD review radio tweet, The Wire, March 2016 (Issue 385) 

https://utewassermann.com/

John Butcher, LOFT, Leaflight
John Butcher © Dawid Laskowski

John Butcher ist nach Evan Parker wohl der bedeutendste britische Saxophonist. In seinen zahlreichen Solis, aber auch im Duo und anderen Gruppen hat er das Saxophonspiel überzeugend revolutioniert und zu einem neuen Standard geführt. Man spricht heute schon von einer „John Butcher-Schule“. „Kaum jemand, der über John Butcher schreibt, versäumt es, Evan Parker als Bezugsgröße zu nennen, doch obwohl dessen Einfluss unbestreitbar ist, gibt es bei der Anwendung der ´extended technique´ wesentliche Unterschiede zwischen den beiden. Butchers Musik scheint immer in dem sie umgebenden Raum verankert zu sein: winzige Klangfragmente werden in den Äther gesandt, multiphonische Muster und ungewöhnliche Harmonien wechseln sich ab mit spannungsvollen Pausen, und aus den Momenten der Ruhe steigen Wolken zarter Obertöne auf und kehren in sie zurück wie fallender Regen. (…)Steve Lake

“English saxophonist John Butcher may be among the world’s most influential musicians, operating at the cutting-edge of improvisatory practice since the ‘80s. Whenever an acoustic musician starts to sound like a bank of oscillators, a tropical forest, a brook or an insect factory, Butcher’s influence is likely nearby.” New York City Jazz Record.

https://johnbutcher.org.uk/

Martin Blume, LOFT, Leaflight
Martin Blume © Geert Vandepoele

Der Schlagzeuger Martin Blumegehört zu den führenden Vertretern der europäischen Improvisationsmusik, wobei ihn seine ausgeprägte quasi-kompositorische Sensibilität auszeichnet, die auf eine enge Verbindung zur Neuen Musik verweist.“ Signal to Noise (US Magazin)
Er hat seit Anfang der 80er Jahre im internationalen Kontext der Avantgarde von Jazz, Improvisierter und Neuer Musik in den unterschiedlichsten Formationen u.a. mit Musikern wie Peter Brötzmann, Peter Kowald, Johannes Bauer, Phil Minton, Lol Coxhill, Georg Gräwe, Jim Denley, Luc Houtkamp, Phil Wachsmann, John Butcher, Thomas Lehn, Xu Feng Xia, Ken Vandermark und Kent Kessler zusammengespielt.

“Martin Blume’s playing is characterised by a gossamer aesthetic, whose drive is not just his own rhythmic energy but above all the accord with the other instrumentalists…“  Reinard Kager, SWR

www.martinblume.com


Ute Wassermann – voice, bird calls
John Butcher – tenor-, soprano saxophone
Martin Blume – drums, percussions

From January 2024 on, the concerts at the LOFT start round 8.00 pm
Exceptions – e.g. on Sundays – are possible.

Further information about prices, ticket reservationsand our opening times can be found here.

An exciting new trio with an unusual line-up featuring three internationally renowned protagonists of improvised music.
All three have been working together for many years in a wide variety of groups.

Ute Wassermann is a contemporary voice artist. She studied fine arts at the Hochschule für Bildende Künste in Hamburg and completed classical voice training. Her work combines composition, improvisation, sound and performance art. She makes her voice oscillate between electronic, inorganic human and animal sound qualities – beyond any human standardization. She also composes audiovisual performances by augmenting her voice with bird whistles, resonant and loudspeaker objects, field recordings and multi-channel diffusion. She has received commissions from: MaerzMusik, Casa de Lago UNAM / Mexico City, University of Amsterdam, Poetica Sonora / Fonoteca Nacional Mexico City, Ryogoku Art Festival Japan, Transart Festival Bolzano. As a vocal soloist in the field of experimental music, she regularly performs at international festivals in Europe, Australia, Mexico, Brazil, Asia and the USA. As an interpreter of contemporary music, she has premiered numerous works written for her.

“Wassermann sings as a bird, rather than like one. And as philosophers Gilles Deleuze and Félix Guattari point out in A Thousand Plateaus, “Becoming is never imitating.” … The Wassermann soundworld takes form within waveflows and fluctuating particles.”
Julian Cowley, Outer Limits Review, CD review radio tweet, The Wire, March 2016 (Issue 385) 

https://utewassermann.com/

John Butcher is probably the most important British saxophonist after Evan Parker. In his numerous solos, but also in duos and other groups, he has convincingly revolutionized saxophone playing and led it to a new standard. Today people are already talking about a “John Butcher school“. “Hardly anyone who writes about John Butcher fails to mention Evan Parker as a reference point, but although his influence is undeniable, there are significant differences between the two in the application of the ‘extended technique’. Butcher’s music always seems to be anchored in the space around it: tiny fragments of sound are sent into the ether, multiphonic patterns and unusual harmonies alternate with tense pauses, and clouds of delicate overtones rise from moments of calm and return to them like falling rain. (…)Steve Lake

“English saxophonist John Butcher may be among the world’s most influential musicians, operating at the cutting-edge of improvisatory practice since the ‘80s. Whenever an acoustic musician starts to sound like a bank of oscillators, a tropical forest, a brook or an insect factory, Butcher’s influence is likely nearby.” New York City Jazz Record.

https://johnbutcher.org.uk/

Percussionist Martin Blume “is one of the leading representatives of European improvisational music, characterized by his distinctive quasi-compositional sensibility, which points to a close connection to New Music.” Signal to Noise (US Magazine)
Since the early 1980s he has played in the international context of the avant-garde of jazz, improvised and new music in a wide variety of formations with musicians such as Peter Brötzmann, Peter Kowald, Johannes Bauer, Phil Minton, Lol Coxhill, Georg Gräwe, Jim Denley, Luc Houtkamp, Phil Wachsmann, John Butcher, Thomas Lehn, Xu Feng Xia, Ken Vandermark and Kent Kessler.

“Martin Blume’s playing is characterised by a gossamer aesthetic, whose drive is not just his own rhythmic energy but above all the accord with the other instrumentalists…“  Reinard Kager, SWR

www.martinblume.com